"Sjukdomsinsikt"


 "Sjukdomsinsikten" (eller snarare problematikinsikten!) i och med min eventuella ADHD har dels gjort att jag äntligen kan börja förstå mig själv, vilket ju känns positivt. Men dels har det samtidigt orsakat en ganska jobbig livskris (som har pågått i ungefär ett år nu) genom att jag förstått att alla problem jag haft i många år berott till stor del på hur jag fungerar och inte fungerar. Försvarsmuren som bestått av tankar om att det är "alla andra" det är fel på har sakta men säkert rivits ner. Det är som att förlora sin hud mot omvärlden och bli totalt sårbar. Det är extremt uttröttande att hela tiden försöka hantera problemen på ett annat sätt än förut, när jag inte ens vet hur jag ska göra. Och det känns jobbigt att veta att jag kanske kunde ha fått hjälp långt tidigare om jag hade träffat rätt läkare eller psykolog från början.

 

Denna process har fått mig att börja förstå hur det kan kännas för en alkoholist att inse att han/hon är missbrukare med allt vad det innebär - att ha förstört sitt eget och andras liv, att tvingas helt och hållet byta livsstil…

 

Tyvärr är väl en kris början på nåt nytt. Riv ner och bygg upp. Gör om gör rätt.

 

 

Denna bild har jag lånat från bloggen "Bland rosor & bladlöss" och inlägget med den lämpliga titeln "Att kämpa sig igenom!"...

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0